Strona główna » Blog » Dlaczego warto zabezpieczyć samochód?

Dlaczego warto zabezpieczyć samochód?

Data dodania: 23-04-2021


Dlaczego warto zabezpieczać lakier?

 
 
Lakier samochodowy jest narażony na szereg czynników zewnętrznych, które powodują jego niszczenie. Zaliczamy do nich głównie: promieniowanie słoneczne-UV, tlen atmosferyczny, chemię, ptasie odchody. Rynek kosmetyków samochodowych oferuje nam wiele produktów przeznaczonych do ochrony lakieru samochodowego. Są to sealanty, woski i powłoki ceramiczne.

Historia tych produktów jest ściśle związania z „ewolucją lakieru samochodowego.
Do lat 90 -tych na rynku motoryzacyjnym używano głównie lakierów jednowarstwowych, które w uproszczeniu są połączeniem koloru zmieszanego z warstwą bezbarwną. Lakiery te posiadają jednak dużą wadę - bardzo szybko płowieją na wskutek działania promieniowania UV oraz oksydacji. Samochody już po kilku latach zmieniały kolor np. z czerwonego na różowy i stawały się matowe. W związku z tym naukowcy zaczęli pracować nad ulepszeniem lakieru i w rezultacie powstał lakier dwuwarstwowy. Lakier taki składa się z warstwy koloru pokrytego bezbarwną warstwą lakieru zwaną klarem.

W celu ochrony koloru do warstwy klaru dodano dużą ilość INHIBITORÓW UV, które miały zabezpieczyć lakier przed promieniowaniem słonecznym. Inhibitory te spełniają swoją rolę, jednak tylko przez jakiś czas. Jak udowodniono naukowo, lakiery bezbarwne tracą co 5 lat 50% swojej wartości UV. Po 5 latach lakier traci 50% swojej ochrony UV, a po 10 latach kolejne 25%. Tak więc po 10 latach pozostaje już tylko 25% ochrony UV. Problem ten jest szczególnie uciążliwy w krajach o wysokim nasłonecznieniu.
W związku z tym faktem naukowcy postanowili „stworzyć” produkty, które będą uzupełniać inhibitory UV w lakierze. Jako pierwszy John Garlock połączył carnaube z inhibitorami UV. Udowodnił również, że zastosowanie produktów z inhibitorami UV powoduje ich przenikanie do głębszych warstw lakieru, a nawet do plastiku. Przykładem są plastikowe elementy nadwozia, które jak wiadomo płowieją szybciej ,gdyż plastik pochłania te inhibitory).
W tym samym czasie Dr David Ghodussi (jeden z twórców lakieru bezbarwnego) opracował i opatentował wosk zawierający kombinację carnauby, polimerów oraz inhibitorów UV. W ten sposób powstał pierwszy produkt firmy Optimum Polymer Technologies – Optimum Car wax. Wosk ten zawiera dokładnie te same inhibitory UV, które są stosowane w lakierach bezbarwnych.

Problem ochrony UV został rozwiązany lecz nie była to ochrona długotrwała, ani nie zapewniała ochrony lakieru przed oksydacją oraz ptasimi odchodami i mocna chemią.
Oksydacja to niszczenie wierzchniej warstwy lakieru przez tlen atmosferyczny. Proces ten jest dodatkowo przyspieszany przez promieniowanie UV. Oksydacja powoduje, ze wierzchnia warstwa klaru staje się mleczna, nie przeźroczysta, a zbiegiem czasu nawet pęka.
Oksydację można łatwo zaobserwować podczas polerowania stosunkowo młodych samochodów. Już po krótkim polerowaniu widać ponownie efekt szklistości lakieru. To, że samochód staje się matowy nie jest efektem rys na samochodzie, lecz EFEKTEM Oksydacji i przyspieszenia go przez promieniowanie UV.
Natomiast jeśli chodzi o ptasie odchody to zawierają one kwas moczowy oraz dużą ilość enzymów trawiennych, które dosłownie degradują lakier. Pozostawienie odchodów na lakierze powoduje powstanie wżerów ,a nawet jego spękanie.

W związku z powyższym firmy PPG i Du Pont, których pracownikiem był wspomniany wcześniej Dr. David Ghodussi, opracowały lakier ceramiczny zawierający w swoim składzie WĘGLIK KRZEMU(SIC). Zastosowanie weglika krzemu jako niewielkiej składowej lakieru ceramicznego znacząco porawiło jego trwadość oraz odporność chemiczną. Obecnie są to technologicznie najlepsze lakiery jednak ich wadą jest wysoka cena, dlatego są stosowane tylko przez nielicznych producentów np. przez Firmę Mercedes .

W związku z powyższym Dr David Ghodussi rozpoczął prace nad stworzeniem cienkiej warstwy węglika krzemu, która stanowiłaby 100 procentowe zabezpieczenie lakieru.
Tak powstała pierwsza opatentowana powłoka ceramiczna na świecie, oparta na technologi węglika krzemu - OPTI COAT. Obecnie firma Optimum Polymer Technologies ma w swojej ofercie kilka typów powłok cermicznych. Wszystkie są oparte na bazie SIC, jako czysty węglik krzemu - OPTI COAT PRO, bądz też jako hybrydy - SIC i SiO2.
Węglik krzemu łączy się molekularnie z lakierem bezbarwnym i pozostaje na nim na stałe. Powłoka ta nie jest gładka, jeżeli chcemy uzyskać efekt śliskiego lakieru należy zastosować OPTI COAT PRO+ gdzie pierwszy składnik OPTI COAT PRO łączy się molekularnie z lakierem bezbawrnym. Drugi składnik Opti Coat PRO+ lączy się molekularnie z OPTI COAT PRO – dlatego tak istotny w tym przypadku jest czas aplikacji i jego przestrzeganie. Jest to połączenie dwóch technologii.
Oprócz powłok ceramicznych opartych na technologii SIC na rynku mamy dostępne powłoki oparte na innych technologiach. Najczęściej powłoki te są oparte na technologii SiO2. W przypadku tych powłok o jakości produktu świadczy procentowa zawartość SIO2 w produkcie. Im większe stężenie SiO2 tym produkt droższy. SiO2 nie łączy się molekularnie z lakierem, pozostaje na powierzchni lakieru i po upływie określonego przez producenta czasu należy dokonać ponownej aplikacji produktu.

Zalety powłok ceramicznych:
- zabezpieczają przed promieniami UV, ponieważ zawierają dużą ilość inhibitorów UV – nie wszystkie powłoki posiadają inhibitory UV,
- chronią lakier przed ptasimi odchodami.
Nawet jeśli pozostawicie odchody na jakiś czas pozostanie tylko ślad, który zostanie zdegradowany przez promienie UV i nie przedostanie się przez powłokę do lakieru. Mimo wszystko należy odchody z lakieru usuwać i nie pozostawiać.
- zwiększają twardość wierzchniej warstwy lakieru.

Należy tu jednak podkreślić iż twardość powłoki będzie INNA na każdym samochodzie i uzależnione jest to od twardości lakieru znajdującego się pod warstwą powłoki,
Twardość powłok ceramicznych jest bowiem badana na powierzchniach twardszych od nich samych. Jeśli natomiast położymy je na powierzchni mniej twardej to automatycznie powłoka zmniejsza swoją twardość. Dlatego bardzo istotnym aspektem jest właściwe polerowanie samochodu. W swojej budowie lakier samochodowy jest najtwardszy w jego wierzchniej warstwie. Jeśli więc usuniemy dużą ilość lakieru podczas polerowania – automatycznie usuwamy jego najtwardszą warstwę. Usunięcie zbyt dużej ilości lakieru przez niedoświadczone osoby, powoduje powstanie tzw. STICKY PAINT czyli lakieru, który rysuje się od „patrzenia”. Nawet delikatne dotknięcie takiego lakieru dłonią powoduje jego rysowanie. Rysy powstają więc znacznie szybciej i po krótkim czasie samochód wygląda gorzej niż przed wykonaniem usługi.
- chronią lakier przed mocną chemią,
- nadają lakierowi wysoki połysk (efekt mokrego lakieru)
- nadają hydrofobowość czego efektem jest łatwiejsza pielęgnacja (mycie)

Hydrofobowość (kropelkowanie wody) to tak naprawdę skutek uboczny tych produktów.
Początkowym zamierzeniem producentów powłok było stworzenie produktów hydrofilowych, które działałyby na zasadzie „ściągania wody taflą”. Takie rozwiązanie wyeliminowałoby problem powstawania waterspotów, a w związku z tym konieczność osuszania samochodu po myciu. Okazało się jednak, że produkty takie nie chronią lakieru przed np. ptasimi odchodami, które również są hydrofilowe i w związku z tym łatwo migrują przez inne hydrofilowe substancje prosto do lakieru , degradując go. Zaczęto więc stosować produkty hydrofobowe, których niewątpliwą wadą jest wspomniane wcześniej powstawanie waterspotów. Sama hydrofobowość nie daje ochrony przed oksydacją oraz promieniowaniem UV.

Na rynku mamy wiele technologii powłok ceramicznych: SIC, SiO2, TiO2 itd. Zdecydowana większość tych powłok nie łączy się z lakierem molekularnie lecz tylko "przykleja się" do niego. Wszystkie dostępne technologie mają za zadanie ochronę powłoki lakierniczej i spełniają to zadanie w większym lub mniejszym stopniu.

Jeżeli macie jakieś pytania zapraszamy do komentowania pod naszym odcinkiem YouTube gdzie wszystko jest przedstawione w formie video, oraz gorąco zachęcamy do subskrybowania naszego kanału carDNA Detailing - nie bądź w tyle, subskrybuj i pozostań na bierząco!

https://www.youtube.com/channel/UCZkOv_mDMxlMvHfEBKp4JdQ
?sub_confirmation=1
 

Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Blog
Copyright © carDNA.pl | XYBRYZT.PL
    Korzystanie z tej witryny oznacza wyrażenie zgody na wykorzystanie plików cookies. Więcej informacji możesz znaleźć w naszej Polityce Cookies.
    Nie pokazuj więcej tego komunikatu